آموزش دنیای تکنولوژی

آموزش دنیای تکنولوژی

آموزش خرید لوازم جانبی موبایل به زبان ساده
آموزش دنیای تکنولوژی

آموزش دنیای تکنولوژی

آموزش خرید لوازم جانبی موبایل به زبان ساده

درایور هدفون یعنی چی


هدفون‌ها را می‌توان اسپیکرهای مینیاتوری دانست که مثل آنها از درایور بهره می‌برند. درایورها انواع مختلفی دارند اما اساسا از کویل، مگنت و دیافراگمی تشکیل شده‌اند که با ارتعاش آن صدا تولید می‌شود. اصلی‌ترین مشخصه درایورها قطر آنهاست که در هدفون‌های دور گوشی به بیش از۴۰ میلی‌متر می‌رسد. هرچه درایور بزرگتر باشد کیفیت خروجی بالاتر می‌رود.

متداول‌ترین درایورها که در بسیاری از هدفون‌ها جاخوش کرده‌اند، مدل‌های داینامیکی هستند که علی رغم قیمت پایین توانایی بالایی در ایجاد صدای بم بدون نیاز به توان بالا دارند. تنها نقص آنها احتمال افزایش اعوجاج در صداهای بالاتر است.

درایور آرماتور متعادل تنها در ایرفون به کار رفته و تفاوت اندکی با مدل‌های داینامیکی دارند. این نوع درایور را می‌توان روی فرکانس به‌خصوصی تیون کرد و همین عامل باعث شده در ایرفون از دو درایور استفاده کرده و هر یک از آنها را روی فرکانس خاصی تنظیم کرد. برای دستیابی به فرکانس بهتر می‌توان از آرماتور متعادل در کنار داینامیک استفاده کرد.

نوع سوم درایور مگنت مسطح است که به خاطر ابعاد بزرگتر در هدفون‌های دور گوشی به کار می‌رود و قادر به تولید صدایی به مراتب بهتر است. این نوع درایور به سادگی مدل‌های داینامیک دچار اعوجاج نشده و بیس فوق‌العاده‌ای تولید می‌کند. تولید این صدای با کیفیت مستلزم توان بالاتر است در نتیجه این نوع درایور نیازمند آمپلی‌فایر است.

در نهایت نوبت به درایور الکترو استاتیک می‌رسد که از نظر عدم انحراف صدا و محدوده فرکانسی نسبت به سه مدل قبلی عملکرد بهتری دارد. نکات منفی این نوع درایور هم شامل قیمت بالا، نیاز به آمپلی‌فایر و ابعاد بزرگ است که باعث می‌شود در ایرفون خبری از آن نباشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.